کائولینیت (Kaolinite) با فرمول شیمیایی Al2Si2O5(OH)4 یک کانی رسی است و در گروه کانی‌های صنعتی قرار دارد. به سنگی که درصد بالایی از آن را کانی کائولینیت تشکیل داده است، کائولن گفته می شود. معمولا در این سنگ به همراه کائولینیت، حضور کوارتز، ایلیت، پیروفیلیت، میکا، پلاژیوکلازها و کانی های اوپک (دانه های سیاه غیر قابل تشخیص در زیر میکروسکوپ) را شاهد هستید.

کانی‌های مشابه کائولینیت (پاراژنز) شامل ایلیت، هالویزیت و دیکیت، توسط اشعه ایکس و پاسخ‌های شیمیایی از آن قابل تفکیک می‌باشد.
این کانی را می‌توان به فراوانی در آلمان، چک ‌و اسلواکی، انگلستان، فرانسه و چین یافت.

هم چنین در ایران معادن کائولن ناشی از هوازدگی آرژیلیک سنگ های آذرین مانند گرانیت، داسیت، آندزیت و … به همراه حضور فلدسپات، باریت، مس و سیلیس در نواحی مختلفی، خصوصا در اطراف زون البرز- آذربایجان و هم چنین در امتداد زون دگرگونی سنندج سیرجان و در اطراف زون گسل خوردگی های زاگرس قابل مشاهده می باشد.

اطلاعات کلی:
دلیل‌نام‌گذاری:      از نام محل Kao – ling در چین مشتق شده‌است.
فرمول شیمیایی:   Al2Si2O5(OH)4
ترکیب شیمیایی:   Al2O3=٪۳۹٫۵ SiO2=٪۴۶٫۵ H2O=٪۱۴
رده بندی:           سیلیکات

اطلاعات کانی شناسی:

ساختار بلوری:     سه‌شیب (مونو کلینیک)
شکل بلوری:       پهن و کوتاه، گاهی پسودوهگزاگونال
شکل ظاهری در زیر میکروسکوپ پلاریزان : غباری، بلوری، خاکی
رنگ در نمونه دستی:   سفیدبرفی، متمایل به زرد، خاکستری سبز
رنگ خاکه:                 سفید
سختی موس:              ۲ تا ۲٫۵
وزن مخصوص:                ۲٫۱۶ تا ۲٫۶۸
رخ:                            کامل، مطابق باسطح /۰۰۰۱/
جلا:                           مات، صدفی
شفافیت:                     غیرشفاف، نیمه‌شفاف
اثر اسید:                     محلول در اسیدسولفوریک گرم
پاراژنز(همایند کانی شناسی):   کوارتز، فلدسپات پتاسیک، میکا و غیره
کانی مشابه:                ایلیت، هالویزیت، دیکیت

نمایی از معدن کبود کمر، سینه کارهای برداشت کائولن و دپو سازی

کانی کائولن به دلیل خواص متعددی که دارد در صنایع مختلفی مصرف می شود، این کانی قابلیت انطباق پذیری بسیار بالایی با نیاز صنایع مختلف دارد، در بخش صنایع مصرف کننده صنایعی که در حال حاضر در حال همکاری با گروه صنعتی و معدنی آریا در زمینه ی خرید و مصرف کائولن هستند را مشاهده می کنید.

کانی کائولن بر حسب نوع پیوندهایش به دو گروه پیوند نرم و سخت طبقه بندی می شود. مصارف کائولن با پیوند نرم عمدتاً در صنایع کاشی، چینی و سرامیک سازی استفاده می شود و مصارف کائولن با پیوند سخت در صنایع لاستیک سازی و کاغذسازی استفاده می شود.

قيمت مناسب كائولن طي سال هاي اخير سبب شده است تا صنايع مصرف كننده اين محصول علاقه مند به استفاده از كائولن شوند.

برخی از مصارف کائولن و کاربردهای آن:

  • كائولن در تولید پر كننده ها (فیلر)، پوشش دهنده با جلاي خاص و سفيد كننده، منبسط كننده، ايجاد كننده مقاومت در مقابل سايش، رقيق كننده، سخت كننده در صنايع پتروشيمي، نرم كننده سطح و به عنوان كاتاليزور در صنايع مختلف،كاغذسازي، سراميك، مركب و رنگ سازي، ديرگداز، پلاستيك، لاستيك، دارويي، فايبرگلاس، صنايع نسوز، مصالح ساختماني، حشره كش، جذب كننده، مواد پاك كننده، مواد غذايي، تهيه داروها، صنايع کشاورزي و تهيه كودهاي شيميايي است.
  • در ايران از اين ماده معدني در آجرهاي شاموتي، پوشش داخلي كوره ها، ديگ هاي گرمايي و كاشي استفاده مي شود.
  • حدود 50 درصد از کائولن در کاغذ سازی به عنوان پرکننده و روکش، 20 درصد در صنایع سرامیک و دیرگداز، 10 درصد در لاستیک سازی به عنوان پرکننده و 20 درصد در رنگ سازی پلاستیک استفاده می شود. قدرت جذب مركب و پوشش دهندگي خوب و پر كردن سطوح ناهموار كاغذ از خمير سلولز و ايجاد شفافيت در كاغذاز مزاياي استفاده از كائولن در صنعت كاغذسازي مي‌باشد.

خواص ذیل در کائولن باعث شده است که این کانی مصارف بسیاری داشته باشد:

  • از نظر شیمیایی در گستره وسیعی از تغییرات PH بدون تغییر باقی می ماند.
  • به عنوان سخت کننده مناسب مرکب و رنگها
  • به عنوان سخت کننده در صنایع پتروشیمی
  • داشتن رنگ سفید که آن را به صورت ماده رنگی قابل استفاده می سازد
  • جلای خاص و قابلیت سفیدکنندگی
  • خواص کاتالیزوری
  • دارا بودن خاصیت پرکنندگی و پوششی بسیار خوب
  • نرمی و غیرسایشی بودن آن
  • قابلیت اندک هدایت جریان الکتریسیته و گرما
  • ارزانی قیمت آن

از جمله خصوصیات اقتصادی مهم کائولن اندازه ریز ذرات آن می باشد (کائولن میکرونیزه). اغلب دیگر موادی که به عنوان رنگدانه، پرکننده، پوشش دهنده و روان ساز استفاده می شوند، باید به وسیله عملیات هزینه بر خردایش و آسیاب کردن، کاهش اندازه داده و به پودر تبدیل شوند.

جدول مصارف کائولن را در تصویر مشاهده می کنید:

گروه صنعتی و معدنی آریا با سالها تجربه در زمینه ی بهره برداری از معادن، استفاده از جدیدترین ماشین آلات و دانش روز دنیا و مهندسان با تجربه و متخصص در زمینه ی معدن، با داشتن دو معدن کائولن و فلدسپات در ساوه و بوئین زهرا و کارخانه ی خردایش و فرآوری (کانی گستر)، سهم ویژه ای در تولید کائولن، دانه بندی و همکاری با صنایع مختلف مصرف کننده ی این محصول در سراسر کشور دارد.

برای مشاهده ی کائولن های در حال بهره برداری از معادن، اینجا کلیک کنید و یا در صفحه ی محصولات، به بخش کائولن ها مراجعه کنید.

کائولن / خاک کائولن / کائولين / خاک رس / خاک نسوز / پودر کائولن / پودرهاي صنعتي / پودرهاي معدني / خاک معدني / معدن / معدن کائولن / مصارف کائولن / کائولن مرغوب / قيمت کائولن / آناليز کائولن / خريد کائولن / فروش کائولن / کائولن ميکرونيزه / خردايش / دانه بندي /