تعریف کاشی و سرامیک

کاشی فرآورده ای است که به سبب پخته شدن در درجه حرارت معین، به حالت نیمه شیشه ای در آمده و دارای خواص، جذب آب بسیار کم، مقاوم در برابر ساییدگی، مقاوم در برابر فشار و مقاوم در برابر ضربه مکانیکی می باشد.

سرامیک نوعی کاشی است و در صنعت ساختمان، به کاشی هایی که ذرات آن ها بیش تر به هم فشرده شده اند، سرامیک می گویند. در نتیجه این به هم فشردگی، این سرامیکها سخت تر و خش ناپذیر تر شده و در برابر اسید ها مقاوم تر هستند. جذب آب آنها بسیار ناچیز است، میزانی در حد و حدود صفر، و مواد زاید را به خود نمی گیرند.

در تعریف کاشی باید گفت این محصول سرامیکی، متشکل از دانه‌های ظریف متبلور و متخلخل است که به صورت معمول در درجه ی حرارتی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد پخته شده و در انواع لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شود
به مواد غیر آلی غیر معدنی جامد و غیر فلزی، سرامیک گفته می شود. با استناد به این تعریف، کاشی‌ها نیز نوعی سرامیک محسوب می ‌شوند. در یک تقسیم بندی کلی می ‌توان کاشی‌ ها را به دو دسته کاشی‌ کف و کاشی‌ دیوار تقسیم نمود.
نوع کف در بازار، سرامیک نامیده می ‌شود. لذا منظور از سرامیک در بازار همان کاشی کف می‌باشد.

  • تفاوت کاشی دیوار با کاشی کف در استحکام، درصد جذب آب و کیفیت لعاب روی آن است

کاشـی‌های سـرامیکی در سـطوح مکان‌های بهداشتی، داخل منازل و همچنین بیمارستانها به صورت فراگیر استفاده می‌شوند.

همچنین به علت تنوع طرح و اندازه، از کاشی‌ ها در سایر فضاهای عمومی ‌و خصوصی استفاده می ‌شود. به علـت تنـوع در مقاومت لعاب در محیط‌های شیمیایی مختلف و فضاهایی مانند کارخانجات دارای محیط شیمیایی و یـا آزمایشگاه ‌ها، کاشی‌ها تنها مصالح مورد مصرف می‌باشند.

بهترین کاشی از نظر رنگ
از دیگر پرسشهای مهم، انتخاب بهترین کاشی از لحاظ رنگ است. با توجه به محل مورد نظر رنگ انتخابی و پیشنهادها متفاوت می ‌شود. البته انتخاب مواردی مانند رنگ سلیقه ای است، اما با توجه استانداردهای مد، پیشنهاد‌هایی برای انتخاب کاشی برای محل‌های مختلف ارائه شده است.

برای مثال در محلی مثل آشپزخانه استفاده از کاشی‌های موزاییکی پیشنهاد می‌شود. چرا که این نوع کاشی دارای طرحها و رنگهای مختلف و شاد است و برای محل پر رفت و آمدی مثل آشپزخانه گزینه بسیار مناسبی می‌باشد.

همچنین انتخاب رنگ قهوه ای برای کف محیط را شیک تر و گرم تر نشان می‌دهد. برای محل‌های پر رفت آمد دیگری مثل توالت و حمام رنگ‌های شاد و روشن بیشتر پیشنهاد می‌شود. چرا که باعث بزرگتر نشان دادن محل و همچنین دلبازتر بودن آن می‌گردد. برای این مکان‌ها از رنگ‌هایی با ترکیب سفید و آبی ،صورتی، سفید استخوانی و… استفاده کنید.

بهترین کاشی از نظر جنس:

در تصمیم گیری انتخاب بهترین نوع و جنس کاشی باید به محلی که می‌خواهیم کاشی را در آنجا به کار ببریم توجه داشته باشیم. هر محل و مکانی نیازمند کاشی مناسب خود است.

  • برای مثال، در خرید کاشی برای محلی مانند حمام باید کاشی ای را انتخاب کرد که دارای ضریب اصطکاک، جذب رطوبت، سختی در مقابل خراش و مقاوم در برابر سایش باشد.

از انواع و جنس‌های متعدد کاشی می‌توان به دو گروه اصلی چینی و سرامیکی اشاره کرد که با دانستن تفاوت‌های جزئی این دو نوع کاشی، انتخاب کردن راحت تر می‌شود.
کاشی‌های چینی و سرامیکی مخلوطی از خاک قرمز یا سفید هستند. تفاوت در درجه مقاومت آن‌ها است. درجه سختی و مقاومت خاک چینی بیشتر از سرامیکی است و در مناطقی که رفت و آمد و ترافیک سنگین‌تری وجود دارد کاشی‌های چینی گزینه ی بهتری می ‌باشند. انواع کاشی‌های سرامیکی راحت تر و نرم تر بریده می ‌شود و بیشتر برای دیوار و کف مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

بهترین کاشی از نظر قیمت:

با توجه به عواملی از جمله مرغوبیت کاشی، جنس کاشی، نداشتن عیب و نقص و… کاشی‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنند که هرکدام قیمت خاص خود را دارد. در زیر به برخی از انواع کاشی و قیمت آنها می‌پردازیم.

  • کاشی‌های درجه یک
    این کاشی‌ها از همه لحاظ سالم بوده و بدون شکستگی و هرگونه خوردگی می‌باشد. کاشی‌های درجه یک معمولاً دارای قیمت بیشتری نسبت به سایرین هستند.
  • کاشی‌های درجه دو
    کاشی‌هایی هستند که یا دارای خال‌های خیلی کوچک هستند یا قسمت‌های بدون لعاب دارند. قیمت این دسته از کاشی‌ها نسبت به کاشی‌های درجه یک مقداری ارزان تر است. گاهی به دلیل کم بودن عیب این کاشی‌ها را می‌توان در زمره ی کاشی‌های درجه یک به حساب آورد.
  • کاشی‌های درجه سه
    کاشی‌هایی با قیمت‌های مناسبتر از دوگروه بالا ولی با عیب‌های بیشتر و نمایان تری هستند و مرغوبیت دو دسته بالا را ندارند.
  • کاشی‌های صادراتی
    این کاشی‌ها مخلوطی از درجه یک و دو هستند که قیمت آنها نسبت به درجه ۳ کمی‌بالاتر است.

البته طبقه بندی و بسته به کارخانه تولید کننده کاشی متفاوت است برای مثال یک کارخانه مرغوبترین کاشی اش گرید A دارد در حالی که کارخانه دیگر گرید C دارد.

خواص عمومی سرامیک:

سرامیک نوعی کاشی است و در صنعت ساختمان، به کاشی هایی که ذرات آن ها بیش تر به هم فشرده شده اند، سرامیک می گویند. در نتیجه این به هم فشردگی، این سرامیکها سخت تر و خش ناپذیر تر شده و در برابر اسید ها مقاوم تر هستند. جذب آب آنها بسیار ناچیز است، میزانی در حد و حدود صفر، و مواد زاید را به خود نمی گیرند.

کاربرد های عمومی سرامیک:

سرامیکها مناسب ترین پوشش برای کف فضاهای بهداشتی هستند. از آنها برای سرامیک کف آشپزخانه ، توالت و حمام و کلیه فضاهای مرطوب استفاده می شود. سرامیکها می توانند در هر عنصری که با آب در تماس است، به کار روند. به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی آن، گاهی برای پوشش دیوار های داخلی و خارجی ساختمان نیز از سرامیک استفاده می شود.

مواد اولیه کاشی و سرامیک

سرامیک لعابدار، از دو قسمت شامل بدنه و لعاب تشکیل شده است. بدنه سرامیکها از خمیری شامل مواد زیر تهیه می شود:

  • کائولن (کائولین/ کائولینیت)
    دولومیت
    بنتونیت
    تالک

هم چنین لعاب سرامیک انواع مختلفی دارد، که لعاب شیشه ای معمولا با مواد زیر تولید می شود:

  • اکسید سرب
    سیلیس
    فلدسپات
    کائولین
  • لعاب سفید رنگ از اکسید قلع به دست می آید.
  • در ساخت لعاب های رنگی از کانی های رنگی استفاده می شود.

مواد اولیه اصلی سرامیک و کاشی دیواری، خاک رس است، اما در سرامیک کف از موادی که زودتر ذوب می شوند، بیش تر استفاده می شود. دلیل این امر آن است که حین پخت، چسبندگی بیش تری بین ذرات ایجاد شود و علاوه بر استحکام، آب کم تری جذب کند.

برای مشاهده ی مواد اولیه ی صنعت کاشی و سرامیک که در حال حاضر در گروه صنعتی و معدنی آریا در حال تولید می باشند، اینجا کلیک کنید و یا در بخش صنایع مصرف کننده، به قسمت صنایع کاشی و سرامیک مراجعه فرمائید.

کائولن / فلدسپات / خاک کائولن / خاک فلدسپات / خاک اخر / دیاتومیت / گیزلگور /  کائولين / خاک رس / خاک نسوز / پودر کائولن / پودر فلدسپات /  پودرهاي صنعتي / پودرهاي معدني / خاک معدني / معدن / معدن کائولن / معدن فلدسپات / معدن اخرا / مصارف کائولن / مصارف فلدسپات / کاربرد کائولن / کاربرد فلدسپات / کاربرد خاک اخرا /  کائولن مرغوب / قيمت کائولن / قیمت فلدسپات / آناليز کائولن / آنایلز فلدسپات / آنالیز خاک اخرا / خريد کائولن / خرید فلدسپات / فلدسپات پتاسیک / فروش کائولن / فروش فلدسپات /  کائولن ميکرونيزه / فلدسپات میکرونیزه / خردايش / دانه بندي / خط خردایش / کوبش مواد معدنی /