گل سفالگری چیست؟

خاک رس را تقریبا در هر جایی می توان یافت و از لحاظ هزینه هم ارزان است. خاک رس دارای حالت های شکل پذیری بسیاری است.

زمانی که مرطوب است، حالتی نرم و شکل پذیر دارد و شما می توانید به هر شکلی که می خواهید، آنرا در بیاورید. و زمانیکه به قدری خشک می شود و غلظتی شبیه به شکلات پیدا میکند، می توان کارهای مانند منبت کاری و تراش کاری را بر روی آن انجام داد. خاک با هر شکلی که ساخته شود، تا زمانی که با دمای بالا حرارت نبیند، شکلش ثابت و همیشگی نمی ماند.

خواص فیزیکی خاک یا گل رس

  • اندازه و شکل ذرات: معمولا اندازه و شکل ذرات خاک رس را که عامل تشخیص قابلیت ارتجاعی گل است با میکروسکوپ می ‌توان تعیین نمود. مطالعات نشان داده که ویژگی‌های اصلی گل رس به این ذرات بسیار ریز که قطر آنها از یک میکرون تجاوز نمی‌کند (۱/۱۰۰۰۰میلی‌متر) برمی ‌گردد.
    علاوه بر این ذرات ریز که مانند دانه‌های کریستال در خاک دیده می‌شود، دانه‌های درشت‌تر هم در آن وجود دارد که این دانه‌ها ممکن است ذرات تجزیه شده فلدسپات، کوارتز یا مواد دیگری باشد که هنوز کاملا تجزیه نشده و همراه با مواد دیگر ته‌نشین شده است. در بعضی خاک‌های رس این مواد درشت بیشتر است که با عمل شستن از گل جدا می‌شود. مقداری مواد آلی نیز در خاک وجود دارد که هنگام پختن گل از بین می‌رود ولی وجود آن عامل مهمی در شکل ‌بخشی گل به شمار می‌آید.
  • شکل‌پذیری گل رس: خاک رس هنگامی که به مقدار معین با آب مخلوط شود قابلیت آن را دارد که به هر شکلی درآید، این خاصیت را شکل‌پذیری می ‌نامند که از خواص مهم و اصلی این ماده است و در بین مواد معدنی طبیعی، خاک رس تنها ماده‌ای است که این خاصیت را دارد. این خاصیت به کوچک بودن ذرات موجود در گل رس برمی‌گردد که پس از ترکیب با آب حالت لغزش ‌پذیری آن باعث این قابلیت می‌ شود.
    عدسی بودن ذرات خاک رس سهم بسزایی در این خاصیت دارد. برای آزمایش قابلیت شکل‌پذیری گل رس، اندکی از آن را به صورت لوله درآورده، با خم کردن و کشیدن، میزان شکل‌پذیری آن را مشخص می‌کنند.

مرغوبیت خاک رس:

از آنجا که خاک رس بیش از هر ماده دیگر در ساخت ظروف و اشیای سفالی به کار می ‌رود سفالگران باید درجه مرغوبیت خاک رس مورد استفاده را برای حرارت پذیری در موقع پخت بدانند که از این نظر گل رس را به دو درجه تقسیم می‌کنند:

  1. گل رس درجه اول: که در کنار سنگ‌های مادر (فلدسپات) رسوب کرده و آب و يخچال‌های طبیعی و غیره آن را جابه‌جا نکرده است.
    گل‌های درجه اول نادر و کمیابند. سایر گل‌ها، عموما در اثر تخریب و انحلال در آب و سپس انتقال به زمین پست ‌تر و در نهایت در دریاچه‌ ها یا دریا ها رسوب نموده ‌اند، ولی معمولا گل‌های اولیه با درجه یک دست نخورده باقی می‌مانند، زیرا این گل‌ها در مسیر جریان آب قرار نگرفته، ذرات ریز و درشت آنها از هم جدا نشده است.
    گل‌های درجه یک بیشتر زبر و شکل‌ناپذیر است، زیرا بلافاصله پس از جدا شدن از سنگ‌های اولیه رسوب کرده با مواد معدنی دیگر آمیخته نشده و در نتیجه خالص باقی مانده است.
  2. گل‌های درجه دوم: که این دسته از گل‌ها پس از جدا شدن از سنگ‌های اصلی به محل‌های دیگر منتقل شده، به وسیله آب، باد و یخچال‌های طبیعی جا به ‌جا شده است. این گل‌ها که از گل‌های درجه اول بیشتر یافت می‌ شود، هنگام نقل و انتقال به وسیله آب ذرات ریز و درشت آن از یکدیگر جدا می‌ شود.
    این گل معمولا از مواد مختلف نظیر آهن، کوارتز، میکا و دیگر ناخالصی ها تشکیل شده و از نظر مرغوبیت واجد قابلیت‌های لازم برای سفالگری است.

برای مشاهده محصولات معرفی شده برای خاک سفالگری، اینجا کلیک کنید و یا در بخش صنایع مصرف کننده به بخش خاک رس سفالگری مراجعه فرمائید.

کائولن / خاک کائولن / کائولين / خاک رس / خاک نسوز / پودر کائولن / پودرهاي صنعتي / پودرهاي معدني / خاک معدني / معدن / معدن کائولن / مصارف کائولن / کائولن مرغوب / قيمت کائولن / آناليز کائولن / خريد کائولن / فروش کائولن / کائولن ميکرونيزه / خردايش / دانه بندي / خاک رس سفالگری / گل سفالگری / سفالگری / سفال